Selecteer een pagina

Welkom!

Zaterdag 2 november ben ik begonnen met een training van mindfulness bij Mindful Trainen. Het is een online training van 6 weken. Waarbij er wekelijks contact is met Danny. Elke week wordt er via de e-mail de oefeningen en informatie naar je toegestuurd. Er zit een digitaal werkboek bij die je kunt invullen. Deze kun je ook uitprinten. Het is fijn dat alles digitaal kan, maar ik vind het erg prettig om pen en papier te gebruiken. Middels een filmpje legt Danny de opdrachten van de week verder toe. Het fijne aan deze training is dat het gelijk toepasbaar is.

Elke vrijdag krijg ik de informatie voor de volgende week. Op de vrijdagen heb ik contact met Danny. Als het nodig is dan kan ik haar tussentijds vragen stellen. Mijn eerste week zit er op. De opdrachten zijn goed uit te voeren. Het was en is voor mij even wennen om er bewust aan te werken. De eerste week staat in het teken om jouw eigen automatische piloot te herkennen. En we doen veel op de automatische piloot. Dat wil niet zeggen dat het slecht is. Ik moet er niet aan denken dat ik tijdens het autorijden alle handelingen continu bewust moet doen (remmen, schakelen ect.) en ook nog op het verkeer letten.

De oefeningen
De eerste oefening gaat over in contact komen met je lichaam. Hiervoor heeft Danny een geluidsbestand gemaakt die je hierbij helpt. Ik vind het erg fijn om dit na een werkdag te doen. Je gaat liggen of zitten en gaat weer leren ervaren wat je lichaam voelt. Dit zijn simpele en kleine dingen. Denk aan kou, warmte, jeuk, de ondergrond ect. Het mooiste van mindfulness is dat er geen goed of fout is. Wat je voelt en ervaart mag er zo zijn.

De tweede oefening is een activiteit bewust doen. Ik heb gekozen voor douchen. Ik heb gemerkt dat mijn gedachten tijdens het douchen heel snel alle kanten op vliegen. Hierdoor zijn mijn gedachte niet bij het douchen. Hierdoor merk je niet dat het water over je lichaam stroomt of de geur van de zeep. Iedere keer dat ik merkte dat mijn gedachte afdwaalde haalde ik die terug naar het douchen.

De derde opdracht heeft met bewust eten en drinken te maken. Dat is mij voor nog wel een dingetje. Ik ben van snel en makkelijk te maken eten. Dat leg ik op een bord en dat gaat snel naar binnen. Meestal zit ik dan ook nog op de bank en de tv aan. Dus het totaal tegenovergestelde van mindfulness. Voor mij werd de oefening vooral eten aan tafel. Ik moet bekennen, het eet een stuk makkelijker dan op de bank. Door muziek aan te zetten en geen tv (anders is het helemaal zo stil) eet ik gelijk al rustiger. Dit ga ik op deze manier doorzetten.

Ik ben heel erg nieuwsgierig naar de komende weken.

Groetjes,
Sandra