Selecteer een pagina

Positief denken

door | 31 mei 2018 | Geen categorie

Welkom! 

Zoals ik eerder heb geschreven doe ik mee met een online cursus van Hyperventilatie Coach. De online cursus duurt heel de maand mei. Elke werkdag krijg je in de ochtend een e-mail met een opdracht. Deze opdrachten zijn heel goed te doen.
Op de eerste dag krijg je een e-mail met tekst en uitleg wat je kan verwachten in die maand. Aan het einde van de maand heb je een mooi naslagwerk. Nicole heeft elke maand een andere online cursus. De maand mei staat in het teken van  bewust worden van jouw gedachten en welke invloed die hebben op jouw ademhaling en houding. Vooral de gedachtegang is een belangrijk onderdeel van deze online cursus.  En hoe je die kan ombuigen naar positievere gedachten. De cursus is voor iedereen geschikt, niet alleen voor de mensen die last hebben van hyperventilatie.

Één van de opdrachten waar je mee begint is het negatief praten tegen jezelf. Je zegt bijvoorbeeld 10 keer tegen jezelf ‘Ik ben stom’. Door dit bewust te doen merk je dat het niet goed voelt in je lichaam. Vervolgens zeg je 10 keer iets positiefs tegen jezelf. Bijvoorbeeld ‘Ik mag er zijn zoals ik ben’. Het gekke is dat het beter voelt, maar ook onwennig. Het negatieve zinnetje voelt niet goed, maar is wel makkelijker te accepteren dan het positieve. Daardoor is de opdracht over ‘Affirmaties’ één van mijn favorieten. Je gaat bewust over de dag positieve zinnen tegen jezelf zeggen. Louise Hay heeft hier veel over geschreven. Op youtube zijn er voldoende filmpjes. Zeker de moeite waard om eens op te zoeken. Bij elke e-mail geeft Nicole een affirmatie van de dag mee.

Ook bij deze online cursus komt de dankbaarheidoefening aanbod. Ik had een vermoeden dat Nicole dit ook zou behandelen. Het is iets dat werkt en ik erg fijn vind om te doen! Elke dag voor je gaat slapen 5 punten benoemen (en op schrijven) waarvoor je dankbaar bent. Denk vooral aan de kleine dingen. Die vergeten we snel of zien we gemakkelijk over het hoofd. Een voorbeeld is een bloem die je tussen de tegels ziet of iemand die gedag zegt als je langs loopt. De opdracht die ik zelf wat lastiger vond om te doen was jezelf dankbaar zijn. Dankbaar zijn voor 5 eigenschappen van jezelf en ervaringen. Voor mij voelde het onwennig om dankbaar te zijn voor mijn eigenschappen.
De eyeopener van deze maand cursus was vooral de vraag; “Wie denkt mijn gedachten?”. Want ik dacht dat ikzelf elke gedachte dacht. Het zijn mijn gedachte en ze zitten in mijn hoofd. Niets is minder waar. Als je er op gaat letten dan merk je dat je de stem hoort van je ouders, partner, broers/zussen, vrienden enzovoorts. Als je er bewust van wordt dan besef je hoe druk het in je hoofd is met alle gedachte. Het belangrijkste is om te weten dat jij de baas bent over jouw gedachten. Dit is een oefening die heel goed is en ook tijd van je vraagt. Eerst de bewustwording en dan oefenen om de gedachte van een ander los te laten. De affirmatie ‘Ik ben de baas over mijn gedachte’ helpt hierbij als je merkt dat het niet jouw gedachte is.

En zo zijn er nog vele andere opdrachten die Nicole heeft gemaakt en gemaild. Dit zijn voor mij de opdrachten die er het meeste uitspringen. Naast deze opdrachten heeft Nicole ook een besloten Facebook groep waar de mensen die de cursus volgen aan deel kunnen nemen. Hierdoor kun je onderling met elkaar sparren en (deels) de opdracht plaatsen. Ik ben heel erg blij en dankbaar dat ik mij had opgegeven voor deze cursus. Ik heb daardoor besloten om mee te toen met de cursus van juni. Ik ben heel erg benieuwd wat ik daarvan ga opsteken.

Liefs,
Sandra

Follow by Email
Facebook
Google+
Twitter
Instagram

Volg mij op Facebook

Volg mij op Instagram